Honování válců leteckého motoru Lycoming na honovačce Sunnen CK-21

Když naši společnost oslovila firma zabývající se opravami a repasemi leteckých motorů, abychom jim honovali válce motorů Lycoming, neváhali jsme ani chvilku. Honovat válce leteckého motoru ale má svá vlastní specifika.

Textron Lycoming patří mezi přední výrobce leteckých pístových motorů. Motory série 540 jsou konstruovány jako dvouřadé šestiválce s protiběžným uspořádáním válců. Hlavy válců jsou odlity z hliníkové slitiny a spalovací prostor je plně obroben.Z vnější strany jsou hluboce zapuštěná žebra sloužící k odvodu tepla. Model IO-540 a TIO-540 jsou vybaveny systémem vstřikování paliva který reguluje množství přiváděného paliva vzávislosti na množství vzduchu proudícího do válce. V sérii TIO-540 je motor vybaven turbodmychadlem. Automatická klapka rozvodu výfukových plynů do turbodmychadla a výfuku zajišťuje dodávání konstantní měrné hmotnosti vzduchu turbodmychadlem bez ohledu na tom jestli se letoun nachází nad hladinou moře a nebo v kritické výšce. Dalšími přednostmi motoru jsou kované ojnice, kliková a vačková hřídel.
 
Při honování válce je třeba dodržet stanovené hodnoty výrobcem. Po mnoha hodinách letového provozu už pístní kroužky honování ve válci vyleštily, takže na stěnách neulpívá tolik oleje, kolik by bylo třeba. Také vnitřní rozměry válce se změnily a měření ukázalo nerovnoměrnosti v průměru v různých výškách. Honuje se vzůru nohama - směrem k hlavě motoru. Po vyhonování válce se píst motoru osadí stíracími kroužky na zvětšený průměr a motor může sloužit dálší hodiny v kritické zátěži. U tohoto litinového válce se ubíralo 0,09 mm na průměru a požadovaná drsnost po honování byla 50-80 mikronů.